Kaffee Alt Wien i Stadtmitte i Wien i Østerrike

Kaffee Alt Wien i Bäcker­straße 9 i Stadtmitte i Wien i Øster­rike.

Har siden slut­ten av 1980-tallet vært vel­dig mange ganger i Wien og be­søkt en kame­rat som er født og opp­vokst i byen. Har der­for bodd vel­dig ofte hjemme hos ham i Bezirk Meid­ling (bydel 12), om­trent 15 min­utter med T-bane, buss eller trikk fra Stadt­mitte eller sent­rum av Wien.

Har nå be­stemt meg for å sam­le noen av min­nene fra alle tur­ene dit her på blog­gen min. Her er et minne fra Wien i mai 2019 og ned­erst på siden er det lenke til vel­dig mange bild­er tatt på ym­se turer til byen.

I Bäckerstraße, i nummer ni,
 er Alt Wien stedet når jeg har tid.
Her har jeg drukket,
her har jeg sovnet.
— Det tør jeg si!

Alltid mens jeg har vært i Wien, har jeg vært flere turer innom den kjente Wiener-caféen «Alt Wien». Den ble startet i Backerstraße 9 den 14. oktober 1922 og caféen ble i 1936 overtatt av Leopold og Josefine Hawelka. Etter at det i 1939 kom nye eiere av «Alt Wien», tok ekteparet Hawelka over «Cafe Ludwig», som i dag er kjent som den berømte «Cafe Hawelka» i Doro­theer­gasse 6, noen stein­kast unna.

Alt Wien» er kjent som et tradi­sjon­elt win­ersk «Kaffe­haus und Beisl», og er en typ­isk liten Wiener­café som serv­erer øl, «Frank­furter (-pølser) mit senf und kren» og «Beer und goulash». Inne i rest­au­ranten er det masse under­lige plak­ater med re­klame for teater­opp­set­ninger, kon­sert­er og ut­stil­linger — sær­lig for alt­erna­tiv kunst og musikk. 

Har for å redde noen mis­lyk­kede eller del­vis uskarpe bild­er, for å dekke over noen som ikke ønsk­et å bli tatt bilde av, samt andre rest­au­rant­gjest­er som mulig­ens ikke ønsk­et å bli av­bildet, har jeg lagt på noen sære ans­ikt­er og en dyp­ets­ning av «Gutenberg-Denkmalen», meg selv og bl.a. en dyp­ets­ning av keiser «Franz Josef» på noen av bildene. Ellers blir man heller ikke så vel­dig pres­en­tabel på nær­bilder med noen promil­ler inna­bords!

Fotomontasje fra Kaffee Alt Wien.

Fotomontasje fra Kaffee Alt Wien.

Fotomontasje fra Kaffee Alt Wien.

Fotomontasje fra Kaffee Alt Wien.

Fotomontasje utenfor Kaffee Alt Wien.

Fotomontasje utenfor Kaffee Alt Wien.

Fotomontasje fra Kaffee Alt Wien.

Fotomontasje fra Kaffee Alt Wien.

Wien — Min andre hjemby!

Blant alle byer i øst og vest
er Wien den byen jeg elsker mest.
Og med sin Oper og Kärntnerstraße
— byr den til fest.

Til Kahlenberg her i Wienerwald,
her hvor så mange fra byen falt,
kom Sobieski og polskehæren
— hit da det gjaldt!

For Türken herjet med vold og tvang,
og brente byen for andre gang.
Og jeg vil minnes de polske helter
— med denne sang!

Og Wien er herjet av pest og død,
brent ned, og bombet og satt i nød.
Så byens minner er slettes ikke
— helt rosenrød!

I Grinzing nyter jeg byens vin.
Viertel Viertel med heuriger-vin.
Og Gulaschsuppe og Wienerschnitzel.
— Her er mitt Wien!

I Schönbrunn finnes all mulig prakt
fra monarkiet og byens makt!
Se Schönbrunns saler og Gloriette
— og bli betatt!

Ved Donau-Insel har jeg det flott
når sola skinner og varmer godt.
Her kan jeg bade, her kan jeg glane
— på stort og smått!

En Sachertorte og en stor kopp
med Moccakaffe er alltid topp.
Jeg nyter livet og elsker smaken
— med sjel og kropp.

Og Rüdigerhof er mitt revir
hver gang jeg ønsker ein großes Bier.
Her nyter gamle, her nyter unge
— sin eliksir!

I Stadtpark spilles det opp til dans,
med melodier av Johan Strauß,
av Sohn und Vater og Josef Lanner;
- Ja, Wienervals!

Haydn og Mozart og mange til
har æret byen med sang og spill.
Og vil du lære vår Brahms å kjenne:
— Kom når du vil!

Og vil du komme og få et glimt
av Hundertwasser og Gustav Klimt,
Da er du kommet til rette byen,
— ja, ganz bestimmt!

Og Zentralfriedhof er hvilested
for Beethoven, Brahms og Schubert med.
Her hviler mange av byens helter
— i ro og fred.

Burgtheater tar jeg en tur
når jeg er lysten på stor kultur.
Her er die Bühne som spiller stykker
— med stor bravur.

Blant alle praktverk som står på rad,
gjør denne byen meg yr og glad.
For Wien har jammen meg arkitekter
— som bygger bra!

Og midt i sentrum av indre by
står Stephansdomen så rank og kry.
Så jeg kan skjønne at denne byen
— har fått slikt ry!

I Bäckerstraße, i nummer ni,
er Alt Wien stedet når jeg har tid.
Her har jeg drukket, her har jeg sovnet.
— Det tør jeg si!

Og like sikkert som klokka slår,
og høst blir vinter og så til vår;
Jeg kommer også til neste sommer,
— til neste år!

Kommentarer