Pestseule og området rundt Graben i Wien

Den berømte pest­søylen på Graben i Innere Stadt i Wien.

Mens jeg var i Wien mellom 5. og 12. juli i år, gikk jeg flere gang­er forbi den be­rømte by­gata Graben, like ved den største kirka i byen, Stephanz­domen. Disse bild­ene ble tatt om for­mid­dagen og kveld­en 9. juli. Kvelds­bild­ene ble tatt etter at jeg hadde vært en liten kvelds­tur på Cafe Hawelka før jeg gikk en liten tur til Kaffe Alt Wien

Både på Hawelka og Alt Wien var det vel­dig lite folk, helt u­likt før i tiden. Men en må vel bare inn­rømme at verden går vid­ere og det er mest jeg som står stille!

På Graben i Innere Stadt står den kjente «Pest­seule», som er et barokt minnes­merke som  ble reist etter den store pest­epidemien i 1679, og er et av de mest kjente og mest frem­tred­ende skulp­turel­le kunst­verk­ene i Wien. 

Ellers er Graben en vel­dig tra­vel gate og det er all­tid masse folk her på dag- og kvelds­tid og et flott sted å sitte ned for å glane på folke­livet. Og har du vært i Wien uten å ha vært på Graben, da  har du nok mer å gå på før du kjenner byen!

Café Konditorei Aida, like ved Graben i Innere Stadt i Wien.

Graben i Innere Stadt i Wien.

Graben i Innere Stadt i Wien.

Graben i Innere Stadt i Wien.

Josefsbrunnen am Graben i Wien.

Pestseule am Graben i Wien.

Pestseule am Graben i Wien.

Bilder på min konto
på Google Foto

.......................................

Kommentarer