Wiener Staatsoper, Wien i Østerrike

Wiener Staatsoper sett fra andre siden av Opernring i sentrum av Wien.

Har de gang­ene jeg har vært i Wien gått ofte for­bi operaen, og mens jeg sist var i byen i juli 2022, satt jeg noen gang­er og venta på Ole og Yuyong uten­for operaen. Tok disse bild­ene  den 6. og 10. juli — unn­tatt det det siste bil­det som jeg har «lånt» fra Wiki­pedia, men har retu­sjert en del sjen­er­ende led­ninger fra og der­etter laget en foto­montasje av.

Har kun vært én gang inne i Operaen, og det var i mellom­jula 1999 da vi var flere nord­menn som pyn­ta oss opp og skulle se på et opera­stykke av Giuseppe Verdi, tror jeg det var. Selv om jeg er veldig glad i Wien og har vært her vel­dig, vel­dig mange ganger, er det nok ikke opera­en som har dratt meg til Wien.

Da vi var i operaen, hadde den øster­rikske kame­raten vi var på be­søk hos fått tak i noen unor­malt rime­lige bal­kong­bil­letter til fore­stillingen. Bil­let­tene kost­et under 100 øster­rikske Schilling (om­trent 50 norske kroner!) og det viste seg at plas­sene vi hadde fått på bal­kongen var helt bak­erst på bal­kongen, der på­kled­erne og tjen­erne brukte å sitte — og der­ifra er det null utsikt til scenen. 

Men vi fikk da aller nød­igst gått fram en gang i blant for å se ut til det som skjedde på scenen. Så etter første akt, hadde vi fått med oss så lite av opera­fore­stil­lingen at vi for­lot opera­en og hel­ler gikk på en Wiener­café og kjøpte noe for å for­døye det hele med!

Ellers er nok Wiener Staat­soper, som mye annet her i Wien, i over­kant over­dåd­ig. Og uan­sett en lite vel­lykka opera­fore­stil­ling, er det mor­somt og også ha vært inne her!

Noen liker opera, alvor og «finkultur», jeg liker Photoshop og fotomontasjer og litt humo­rist­isk «lav­kultur»!

Opernbrunnen ilke utenfor operaen.

Fotomontasje med en skulptur av Herbert von Karajan.

Utenfor Wien Staatsoper ved Opernring og Kärntnerstraße i Wien.

Fotomontasje med Gustav Wagner utenfor Wiener Staatsoper.

Utenfor Wien Staatsoper ved Operngasse i Wien.
Fotomontasje fra Wien Staatsoper.

Wien Staatsoper sett fra Albertina.

Fotomontasje. Originalbildet er lånt fra Wikipedia og retusjert og manipulert.
.................................................

Kommentarer