Stefansdom i Innere Stadt i Wien i Østerrike

Inne i Stefansdomen i Wien.

Under det siste opp­hold­et mitt i Wien fra 5. til 12. juli i år var jeg flere gang­er forbi Stefans­domen  i Innere Stadt i Wien. Den 9. juli satt jeg på en benk på Stephans­platz, like uten­for domen og venta på de andre i reise­følget.  

Og like før klokka 09.00 gikk jeg inn i kirka og tok noen bild­er. Som det meste i Wien, er kirka veldig over­dådig, men også en­ormt ­fin inn­vendig. Da jeg var inne her var det mange tur­ister — og ved alter­et var det et stort kor som sang, uten at jeg fikk med meg hva de sang for noe.

Har vært inne i Stefans­domen flere gang­er før og var inn­om en guds­tjen­este her på kveld­en på nyttårs­aften 1999. Og det var en stor opp­lev­else og høre mus­ikken, sær­lig den stor­slåtte orgels versjonen av «Heilig, Heilig, Heilig» av Franz Schubert.

«Stefansdomen er Wiens romersk-katolske domkirke. Den befinner seg på Stephansplatz sentralt i Wien. Kirken er viet til Stefanus, som regnes som «den første martyr». Kirken er i hovedsakelig gotisk stil, men med noen romanske trekk. Stefansdomen er 139 meter høy og er sete for erkebiskopen i Wien. Joseph Haydn var engang korgutt ved Stefansdomen.

Det opprinnelige bygget, i romansk stil, ble påbegynt i 1147, men i 1267 ble det nåværende bygget påbegynt. Bygget ble innviet 23. april 1340.» Wikipedia.

Les mer på engelsk: «9 FASCINATING FACTS ABOUT STEPHANSDOM TO INSPIRE YOUR VISIT».

Og da Ole og Yuyong kom til plas­sen ved kirka, bestemte vi oss for å ta en tur til Schönbrunn. Så etter hvert gikk vi ned til T-banestasj­onen under Stefans­domen og tok T-banelinje U1 til Karls­platz, der vi bytta  til U4 i ret­ning Hüttel­dorf. Men det er en annen historie...

Inne i Stefansdomen i Wien.

Inne i Stefansdomen i Wien.

Inne i Stefansdomen i Wien.

Inne i Stefansdomen i Wien.

Inne i Stefansdomen i Wien.

Noen enkle fotomontasjer fra Stefansdomen i Wien

Har som vanlig lekt meg i Photo­shop og prøvd å lage noen humor­istiske foto­mont­asjer. Er vel ikke helt ortodokst eller van­lig å ha på seg tyroler­vest og tyroler­hatt inne i en kirke, men nå er det gjort!

Fotomontasje fra Stefansdomen.

Fotomontasje fra Stefansdomen.

Fotomontasje fra Stefansdomen.

Fotomontasje fra Stefansdomen.


Fotomontasje fra Stefansdomen.

Flere bilder på min konto
på Google Foto

..................................................

Kommentarer