«Polarmonumentet» på Bygdøynes på Bygdøy i Oslo

«Polfarermonumentet» utenfor Fram­museet på Bygdøynes i Oslo.

Det er regn og grå­vær og trist idag og det er lite å gjøre ute. På samme dato, 11. jan. 2018 var det vel­dig flott vint­er­vær i Oslo og da var kona og jeg på tur til Bygdøynes og Fram­museet og om­rådet rundt museet. Først var vi i Birke­lunden på Grüner­løkka der jeg tok noen bilder for så å ta trik­ken ned til Jern­bane­torget. I etter­tid skrev jeg på min konto:

Onsdag 11. januar tok jeg 30-bussen fra Oslo sentrum til Bygdøynes og gikk en liten tur ved Fram-museet. Og ved hjelp av Photoshop har jeg dyp­etset monu­mentet og flytta litt på figurene...

Bronsemonumentet av polfarerne Roald Amundsen, Helmer Hanssen, Oscar Wisting, Olav Bjaaland og Sverre Hassel ble avduket utenfor Frammuseet på Bygdøy 14. desember 2011.

Fra kongehusets hjemmeside har jeg sakset dette:
«Det er kunstneren Håkon Fagerås som har foreviget de fem. De står nesten to meter høye, støpt i bronse, på plater av granitt. Bildene de selv tok på Sydpolen har inspirert utformingen, og de er røft formet for å vise de ekstreme forholdene de måtte trosse. Monumentet skildrer det høytidelige øyeblikket der de står barhodet, vendt mot teltet og flagget på polpunktet. Les mer på kongehuset.no

Fotomontasje fra Bygdøynes.

Fotomontasje fra Bygdøynes.

Fotomontasje fra Bygdøynes.

Originalbilde fra «Polfarermonumentet».

Originalbilde fra «Polfarermonumentet».

Originalbilde fra «Polfarermonumentet».

Originalbilde fra «Polfarermonumentet».

Originalbilde fra «Polfarermonumentet».

Originalbilde fra «Polfarermonumentet».

Originalbilde fra Bygdøynes.

Originalbilde fra Bygdøynes.

Fotomontasje fra Bygdøynes.

Fotomontasje fra Bygdøynes.

Fotomontasje fra Bygdøynes.

Fotomontasje fra Bygdøynes.

Fotomontasje fra Bygdøynes.

Fotomontasje fra Bygdøynes.


...............................................



Kommentarer