Fint på Karl Johans gate i Oslo!

Baksiden av Kirkeristen, sett fra Europarådets plass ved Gunnerus' gate.

Onsdag 16. august 2023 var jeg hos tann­legen min på Furu­set senter. Null hull, men greit å få en liten puss på tenna. Det var vel­dig fint vær, så i stedet for å ta 25-bussen til­bake til Sol­vang, tok jeg buss (for T-bane) ned til Hels­fyr og der­etter T-banen ned til Jern­bane­torget. Hadde hørt på morgen­nyhet­ene at de snakka om Elvis Presley som døde på samme dato i 1977. 

Og etter­som jeg samme etter­middag satt ute på «Dass­lokket» - ute­ser­ver­ingen til Tostrup­kjel­leren, syn­tes jeg det var greit å ta en tur på Karl Johans gate og gå forbi der jeg satt da ny­heten om Elvis' død kom — noe som førte til at det gikk en slags sjokk­bølge blant oss gjest­ene på ute­rest­au­ranten...

Ellers var det som van­lig mange tur­ister på Karl Johan og fort­satt vel­dig fint og som­mer­lig der. Så jeg tok ganske mange bilder. Det første bildet er av bak­siden av Kirke­risten i Dron­ning­ens gate, tatt fra Europa­rådets plass ved ene ut­gangen fra Jern­bane­torget T-bane­stasjon. 

Deretter gikk jeg Dron­ning­ens gate inn til Karl Johans gate og fort­satte Karl Johan opp til Eger­torget, liten sving inn­om Lille Grensen, over til Eids­volls plass, over Rosen­krantz gate inn i Spiker­suppa, over Roald Amund­sens gate over til Nati­onal­theatret og Studenter­lunden fram til Nasjonal­teatret T-bane­stasjon — for T-bane opp til Major­stua... Fin spaser­tur i et nydelig vær på Karl Johan som viste seg fram på et flott vis!

(Bild­ene ligger av tek­niske år­saker ikke helt i rekke­følge­.)
Lille Grensen ved Karl Johans gate.

Lille Grensen ved Karl Johans gate.

Tostrup-gården og «Dasslokket». 

Her på «Dasslokket» satt jeg 16. august 1977 da nyheten om Elvis Presleys død spredde seg.

Karl Johans gate i Oslo.

Karl Johans gate ved Egertorget.

Karl Johans gate ved Egertorget..

Karl Johans gate ved Egertorget.

Karl Johans gate ved Scotsman.

Karl Johans gate ovenfor Kirkeristen.

Grand Hotel på Karl Johans gate.

Slottet på Bellevuehøyden på Karl Johan.

Karl Johans gate i Oslo.

Karl Johans gate i Oslo.

Karl Johans gate nedenfor Kirkeristen.

Karl Johans gate nedenfor Kirkeristen.

Karl Johans gate nedenfor Kirkeristen.
..................................
Masse flere bilder fra Spikersuppa og
Studenterlunden på min konto på Google Foto

Kommentarer