Halloween på Petrus Mat og Vinhus?

Skrekk og gru på Petrus Mat og Vinhus?
Skrekk og gru på Petrus Mat og Vinhus i Helgesens gata 50 på Rodeløkka i Oslo?

Nå er det bare å for­berede seg på Knask eller knep? og Skrekk og gru! Tirs­dag 31. okt. har vi Halloween og butikk­ene er fulle av gress­kar og lys og andre butik­ker selger mor­somme og mindre mor­somme Hallo­ween-effekter. Flere ute­steder har alle­rede starta årets Hallo­ween-feiring.  

Alt for tidlig, men slik er det når mark­eds­kreft­ene tar kul­tur og ukul­tur til seg og lager Big busi­ness av det. Har lekt med meg litt med noen bil­der jeg tok på Petrus Mat og Vinhus i Helge­sens gate 50 her på Rode­løkka sist onsdag. Petrus har ikke tenkt å lage så vel­dig mye ut av Hallo­ween-feir­ingen, men noen effek­ter har restau­ranten kjøpt inn og litt art­ig også for oss som ikke feirer kvelden i det hele tatt.

Uansett hva en måtte mene om Hallo­ween-feir­ingen, har den nok kommet for å bli og jeg synes det er mor­somt å leke meg i Photoshop med noen av de mer eller mindre mor­somme og skrekke­lige Hallo­ween-figurene! 

Ha en fin Halloween — for­håpent­lig­vis uten mas­ende barn med for­eldre på døra! Årets Hallo­ween faller på en tirsdag, så da kan jeg vel like godt gå på Tirsdags­klubben på Petrus og ta noen tirsdags­pils i stedet... 

Ellers kunne vel bild­ene vært litt skarp­ere, men det «skyldes» at blik­ket mitt ble litt uklart etter at jeg fikk ei kjøtt­øks i hodet, tror jeg.

Skrekk og gru på Petrus Mat og Vinhus?
Skrekk og gru på Petrus???

Hyggelige kelnere på Petrus Mat og Vinhus!
Nei, kun hyggelige servitører på Petrus!

Skrekk og gru på Petrus Mat og Vinhus?
Skrekk og gru på Petrus???

Skrekk og gru på Petrus Mat og Vinhus?
Skrekk og gru på Petrus???

SLIK SKREV JEG OM HALLOWEEN I 2016:

Førsteamanuensis Rune Blix Hagen ved Institutt for historie og religionsvitenskap ved Norges arktiske universitet sier til VG at «djevelkostyme og godteri har lite med Halloween å gjøre» ... "Tradisjonen med å gå fra dør til dør har sin opprinnelse i 1800-tallets feiring, der de døde ifølge folketroen kunne ferdes fritt alle­helgens­aften 31. oktober. Det var slik det startet med at folk i England og Irland begynte å gå maskerte rundt mellom gårdene. Men den katolske feiringen bygger igjen på en hedensk høsttakkefest, hvor man blant annet hyllet fruktbarheten. Les mer i VG!

At nordmenn bruker mer penger (290 mill. i 2016) på Halloween enn på inn­samlings­aksjonen (90 mill. mer enn årets innsamlingsaksjon) sier vel det meste!

Puerto de Mazarrón

29. oktober 2016

...............................

Forslag jeg fikk i 2016 på Facebook

«Æ bruke å hænge opp ein lapp, der æ ber ongan om å kåmmå att som juLbokk, i millomjuLa. JuLbokk, e ein "GO GAMMEL TRADISJON," mein nu æ. Ferræsten så et ongan ailt ferr my gåtta, i dag. Likar dæm ha fått frukt, å grønnsaker, dein kveill'n. E de nånn som tjene groft på Halloween, e de HAINNELSSTAINN.» (I. R. Verdalsøra)

Eller

«Man kan mein ka man vil om halloween - men den har kommi fer å bli. Det å sei ongan ska kom tebake som julbokk e håpløst. Æ har ailler gått julbokk.. ska vi plutsele bynn me det som motvækt te halloween? Lætt ongan kle ut sæ, få nån skumle opplevelsa og gjør det bæste utav det! Det e mi meining da.» (S.K., Verdal)

Større bilder på min konto
på Google Foto

LENKER

Allehelgensdag Wikipedia

Les om Halloween i VG

Nordmenn bruker mer penger på Halloween enn på innsamlingsaksjonen

...........................................

Kommentarer