Til minne om min bror, Jan Ivar Stenbakk

Jan Ivar Stenbakk til minne!
Jan Ivar Stenbakk til minne!

Klokka 13.00 torsdag 5. oktober 2023 var kona og jeg i en flott og verdig human-etisk be­grav­else for broren min i Verdals­øra kapell. Han døde etter om­trent to år med kreft­syk­dom — og etter mange opp- og ned­turer for ham selv og for hele fam­ilien, gikk han ut av tiden 24. sept. 2023, snart 71 år gammel. Nå er du gått ut av tiden, men nå kan du hvile, kjære Jan Ivar!

Jeg skrev et dikt til mora mi som jeg leste opp i hennes be­grav­else 4. des. 2009. Men da jeg syntes at samme dikt i det store og hele passet like så godt som et minne­ord om min snille, gode og omsorgsfulle bror og kamerat, leste jeg det samme diktet under Jan Ivars minne­sere­moni.

Til minne om min av­holdte, snille og gode bror, Jan Ivar Stenbakk!

Akkurat slik som et tre som trives
kan vokse og gro, og bli til en skog,
er også familien.

Og en familie får stadig nye frø
og knopper
som vokser, gror og blir større.
Noen knopper skyter opp
og blir til kraftige greiner.

Enkelte greiner flyr bort med vinden
og slår røtter i
en annen skog.
Noen greiner ramler av 
så alt for tidlig.
Og før man minst aner det,
står stammen og resten av greinene 
med dype sår,
som ingen helt vet vil gro igjen.

Med denne sårbarheten står vi alle.
Men er man nå engang 
fra samme tre, 
er det godt å holde sammen 
— uansett hvor svak
selve stammen er.

Ved å dele kjærlighet og de ting
som gir det enkelte frøet
næring, 
lykke og mening,
vil underskogen trives
og med tiden vokse seg stor.

Men da må en pleie og dyrke
hverandres blomstring
og ikke forsøke å styre 
hvordan 
— og hvor de nye frøene
 slår rot,
og kan bli til nye trær
som også kan forgreine seg.

Dersom vi kan greie å støtte
opp om hverandre
når det blåser og knaker 
faretruende
i greinene,
så vokser vi sammen 
til et større hele,
— og blir en kraftigere 
og mer robust skog.

Vi som er greinene,
vi har jublet for deg.
Men i dag og i kveld
er det tristhet i skogen!

Takk til deg på denne dagen
fra jeg lille frøet,
jeg som har slått rot 
og vokst meg til 
— i en annen, 
kanskje litt annerledes skog.

Takk til deg på denne dagen
fra oss småtrær i skogen
som en dag kanskje 
når deg opp til toppen!
Takk til deg på denne dagen
fra oss som er stammens eldste
og kraftigste greiner.

Måtte resten av denne skogen 
vokse seg stor, 
ja vokse og bre seg
utover hele verden!

Og på denne dagen
når du nå ikke er her lenger,
skal du vite at det
gror mer enn godt etter
DEG
her i din skog!

TUSEN TAKK!

Kommentarer

  1. Flott Kurt! Jeg er imponert. Tenker på deg og føler med deg. Tar kontakt med deg og Greta senere.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Skriv gjerne en kommentar!