Førjulsstemning på Rodes plass i Oslo

Førjulsbilde fra Rodeløkka i Oslo laget ved hjelp av kunstig intelligens (KI).

Jeg var en tur nede på Rodes plass på Rode­løkka i By­del Grüner­løkka i Oslo i går etter­middag. Der var det liv og røre med nis­ser, reins­dyr, små­griser og mange særs under­lige ting som skjedde, og etter hvert kom Rode­løkka nisse­kor og hadde før­juls­konsert. Trive­lig!

Spøk til side: Alle bild­ene her er laga i natt med kunst­ig intel­ligens (KI/AI) og alle bild­ene unn­tatt det aller første har jeg be­handla vid­ere i Photo­Shop. Først be­handla jeg alle bild­ene i data­pro­gram­met Photo­Zoom Pro 8 og la til billed­punkter som egent­lig ikke finnes for å for­stø­rre dem, og der­etter har jeg brukt Photo­Shop til å legge på ei hvit ramme og pynte litt ekstra ved hjelp av «ekte» juks og bedrag.

Søke­ordene jeg har brukt til å gene­rere disse bild­ene er bl. a.: Før­juls­stemning, Rodes plass, Rode­løkka, By­del Grüner­løkka, Oslo, nis­ser, reins­dyr, jule­tre, vinter og snø­vær, ski­løpere, tre­hus­bebyggelse, vinter og snø, akebrett...

Svaret Microsoft har gitt er så upresist som det går an og det er tyde­lig at Micro­softs kunst­ige intel­li­gens over­hode ikke (fore­løpig) vet noe om hvor­dan Rodes plass plass i det hele tatt ser ut, men brukt som her synes jeg det er mor­somt!

Vil du selv lage bilder ved hjelp av KI er adres­sen www.komputer.no/dall-e-3.

Underlige ting på «Rodes plass» i Oslo!

Underlige ting på «Rodes plass» i Oslo!

Underlige ting på «Rodes plass» i Oslo!

Underlige ting på «Rodes plass» i Oslo!

Underlige ting på «Rodes plass» i Oslo!

Underlige ting på «Rodes plass» i Oslo!

Underlige ting på «Rodes plass» i Oslo!

Underlige ting på «Rodes plass» i Oslo!

Underlige ting på «Rodes plass» i Oslo!

Underlige ting på «Rodes plass» i Oslo!

Underlige ting på «Rodes plass» i Oslo!

Grunn til skepsis?
Ellers er jeg mer og mer skep­tisk til mye rundt bruk­en av kunst­ig intel­ligens; be­kymret for mulig­heten til å bruke tekno­lo­gien til om­trent­lig­heter, juks, dir­ekte svin­del og be­drag, (Fake News som her) og f. eks. til spred­ning av data­virus. Mer om dette kan leses her.

.................................

Større bilder på min
konto på Google Foto

Kommentarer