Stora Torg i Halmstad i Hal­lands län i Sverige

Fontenen «Europa og Tjuren» av den svenske billed­hogg­eren Carl Milles.

På tur til Bornholm — Dag 1 og 2

På formiddagen torsdag 8. august 2024 reiste vi av sted med Kjetil's Bussreiser fra Oslo buss­termi­nal på tur til øya Born­holm i Dan­mark. Etter en fin buss­tur ned­over Sverige, an­kom vi Halms­tad på etter­mid­dagen og natt til fre­dag 9. august over­natta vi på hotel­let Scandic Hallandia i Halms­tad. Hotellet var et helt typ­isk Scandic-hotel — og greit nok med grei middag og god frokost.

Ble ikke til at jeg tok noen bilder inne på hotellet, men jeg rusla meg en tur før frokost og knipsa noen bild­er på Stora Torg, et torg som lig­ger kun noen få hundre skritt fra hot­el­let. Og her har var det mange butikker og flere restauranter. Midt på torget står en stor og vakker bronse­fontene, kalt «Europa og Tjuren» av bil­led­hogg­eren Carl Millesog rett ved siden av torget står Sankt Nikolai kyrka.

Fint torg, så jeg skulle gjerne hatt tid til å være her litt lenger! Har ellers aldri vært i Halmstad før, så alt jeg vet om byen er stort sett at den har et fint torg og kalles «sommerbyen Halms­tad»... Etter fro­kost fort­satte turen vid­ere til Ystad for ferje til Born­holm. ...

Deler av fontenen «Europa og Tjuren».

Deler av fontenen «Europa og Tjuren».

Fontenen og Sankt Nikolai kyrka.

Deler av fontenen «Europa og Tjuren».

 Sankt Nikolai kyrka i Halmstad.

To bilder satt sammen fra Stora Torg.

Diverse fra bussturen med
Kjetil's Bussreiser til Bornholm:

Tekst og bilder fra Halmstad

Tekst og bilder fra Viskan
og Stadsparken i Borås

..................................


Dersom du liker det du ser, må du gjerne kom­men­tere inn­legget og event­uelt dele det på Face­book eller der du måtte ønske. Der­som du der­imot mis­liker noe av det du ser her, kan du sende meg en e-post.😏

Kommentarer