Oslo-genseren

En variant av Oslo-genseren i bruk i Holmenkollbakken under Ski-VM i 1966. 

For tiden er det RAW AIR i Holmenkollen og i går, lørdag 5. mars 2022 så jeg et innlegg på Facebook fra Ski-VM 1966 i Holmenkollen der Wenche Myhre sang «Vinter og sne», kjenningsmelodien fra Ski-VM 1966. Jeg la merke til at nesten alle tråkkerne nederst i Holmenkollbakken brukte en variant av Oslo-genseren, som tydeligvis var veldig populær på den tiden.

I november 2018 strikka Greta en Oslo-genser og lue til meg. Oppskriften hun brukte var fra Sandnesgarn. Oslo-genseren ble også laga på Verdal Ullvarefabrikk, der mora mi jobba en gang i tida. Som utflytta verdaling og mangeårig oslobeboer synes jeg det veldig morsomt å ha en slik Oslo-genser og Oslo-lue! For dette er både industri- og idrettshistorie - og noe av min historie!

Wenche Myhres sang «Vinter og sne» ligger på YouTube — hvor det også er mange flotte bilder fra Ski-VM 1966.

November 2018

«Fotomodell»  for Oslo-genseren 2018.

«Fotomodell»  for Oslo-genseren 2018.

«Fotomodell» for Oslo-genseren 2018.

Oslo-genseren under strikking 2018.

Prøving av Oslo-genseren 2018.

Oslo-genseren 2018

Kommentarer