Grevling på raid i Odins hage!

Grevlingbesøk i Odins hage i Solvang kolonihager, avd. 1 på Sogn i Oslo.

Da jeg våkna i morges og skulle hente inn avis­ene fra post­kassa så jeg at det var to hull under den ene stein­hella ved inn­gangs­parti­et til hytta vår her på Solvang 1. Jeg så mange hum­ler i for­skjel­lige størr­elser som virka helt for­sty­rra og fløy rundt om­kring, mens mange halv­døde og døde hum­ler lå spredt om­kring i nær­het­en av hul­let. 

Etter hvert la jeg også merke til at det var et stort hull i blomst­er­bedet rett ned­en­for stein­hella. Masse jord og stein på opp­til en halv kilo lå slengt om­kring inne i blom­st­er­bedet. Så her har nok en grev­ling vært på natt­besøk. Greveling, grevelang!

Leste på Store norske leksikon i etter­middag at det er van­lig at jord­humler lager seg/bor i huler i jorda og for­be­reder vint­eren slik. Går ut fra at grev­lingen har merk­et humle­bolet og lyst­ig gravd i vei for å få seg et skikke­lig fest­måltid. Greveling, grevelang!

Har nå lagt til­bake de fleste stein­ene og mye av jorda, men fort­satt lig­ger det mye masse i blomst­er­bedet og den er ikke lett å få tak i. 

Har også spylt i hull­ene for å få det jeg lagt til­bake til å synke, men må nok finne flere stein­er og jord andre steder enn i blomst­er­bedet. Fort­satt er det jord­humler som vil inn i hul­let, men vi får se i mor­gen om grev­ling­en har vært her igjen og for­søkt å få i seg flere fest­mål­tider og øde­legge mer.

For da vi gjorde om inn­gangs­partiet for mer enn 20 år siden, frakta jeg trille­bår­lass på trille­bår­lass med stein hit. Nå er jeg ikke i form til å gjøre dette flere ganger. Greveling, grevelang! 

Grevlingbesøk i Odins hage i Solvang kolonihager, avdeling1.

Grevlingbesøk i Odins hage.

Halvkilos tunge steiner er slengt unna.

— Halvkilos steiner — intet problem!

Halvdøde jordhumler.

Halvdød jordhumle i Odins hage.

16. juli — Nytt grevlingbesøk

Nytt besøk av en sulten grev­ling.

Da jeg gikk til post­kassa i mor­ges for å hente inn avis­ene, la jeg merke til at det  ene hul­let jeg hadde fylt med stein og jord var gravd opp igjen. Ikke så mye skade nå, så jeg reg­ner med at alle de gjen­lev­ende hum­lene nå har for­latt humle­bolet og at grev­ling­en ga opp å grave da den for­sto at det ikke var flere god­saker å finne her. Nå er det bare å satse på at grev­lingen fin­ner seg andre jakt­marker enn inn­gangs­parti­et her i Odins hage!

Og med litt om­skriv­ing av Knutsen & Ludvigsen:

Så mye rart kan hende når man bor i en hage
Og det jeg synger om er ikke tull
Jeg trodde før at rundt meg var det kun planter og jord
Men plutselig en dag så jeg et hull

Og opp fra hullet tittet det en grå og snodig fyr
Et overrasket blikk med hår omkring
Men fyren hadde hale, så jeg så det var et dyr
Og jeg skjønte snart det var en greveling

Vi har en grevling i hagen
Greveling, grevelang
Vi har en grevling i hagen grevelang
Vi har ikke ellediller eller krokkofanter
Men vi har en grevling i hagen...

Vi har en grevling i hagen
Greveling, grevelang.

Vi har ikke ellediller eller krokkofanter
Men vi har en grevling i hagen...


..................................................

Kommentarer