Kunstmuseet Albertina, Innere Stadt i Wien

Fotomontasje av erkehertug Albrecht utenfor Albertina i Innere Stadt i Wien.

Søndag 10. juli 2022 klokka 17.00 skulle jeg møte Ole og Yuyong uten­for opera­en i Wien. Da jeg hadde vel­dig god tid, gikk jeg om­trent klokka 15.30 en tur alene bort til det store kunst­muse­et Albertina like ved. 

Albertina inne­hold­er male­rier, skulpt­urer, arki­tekt- og stats­tegn­inger og ikke minst ver­dens stør­ste sam­ling med over 1 mil­li­on teg­ninger og «prints» av gamle kunst­stor­heter som Miche­lang­elo, Rem­brandt og Rubens, og ny­ere kunst­nere som av Klimt, Schiele og Pic­asso, og mange flere. Og teg­ningene rep­res­en­terer over 600 års kunst­historie! Se mer.

Ellers er det mange flotte skulp­turer på ytter­veg­gene til Albert­ina og rett uten­for hoved­inn­gang­en til muse­et står en stor bronse­statue av Øster­rikes tid­lig­ere erke­hertug Albrecht, som bodde i Alber­tina. 

Etter å ha rusla litt fram og til­bake rundt uten­for muse­et og tatt noen bil­der, gikk jeg vid­ere til Burg­garten og Hof­burg og tok mange bilder der, men det er en annen historie...

Flotte skulpturer utenfor Albertina.
mer
Flott skulptur utenfor Albertina.

Fotomontasje med erkehertug Albrecht.

Erkehertug Albrecht utenfor Albertina..

Fotomontasje med erkehertug Albrecht.

Fotomontasje med erkehertug Albrecht.

Erkehertug Albrecht utenfor Albertina.

Flere bilder på min konto
på Google Foto

Noen bilder fra juni 2014 
på min konto på Google Foto


..................................

Kommentarer