Snøen skal bort!?

Gøteborggata i retning Helge­sens gate og Sofien­berg­parken på Grünerløkka.

Lørdag 7. januar, om­trent kl. 13.35 gikk jeg ned­over Gøte­borg­gata på Rode­løkka for å hente en pakke i Post­Nord sine lok­aler i Helge­sens gate 40, noen hundre meter unna. Der­etter hadde jeg en av­tale med en kame­rat kl. 14.00 på Petrus Mat og Vin­hus i Helge­sens gate 50 - der vi snakka om verde­ns skeive gang og at det var så gru­somt glatt at en kan få fnatt...

Men da jeg kom deri­fra i 18-tiden, tok det ikke lang tid før for­kjøl­els­en med feber, frys­ninger og host­ing var til­bake... Så nå blir det for det meste inne­til­værelse noen dager til... Huff!😩

Ellers: Bildene er tatt rett uten­for blokka vi bor i Verks­gata bo­retts­lag. Da jeg gikk her hadde det be­gynt å regne og nå når dette skrives, har det meste reg­net bort. Får håpe at alt reg­ner bort før det fry­ser på og snør igjen!

Til venstre i bild­ene har vi den litt mindre pene fas­aden til Fjell­gata 2A - 2E i Verks­gata bo­retts­lag, rett ned i bunn av bild­ene skimt­er vi Sofien­berg­parken og til høyre har vi de rela­tivt nye blok­kene (fra 2013) i Gøte­borg­gata 16. 

Her lå de mindre pene fabrikk­lokalene fra 1960-årene til­hør­ende Freia fab­rikker. Nå heter blokka som ligger på samme tomta for Kon­fekt­fabrikken 3 Sameie. På det siste bild­et ser vi Verks­gata til venstre (det blå huset) og til høyre har vi Gøte­borg­gata 8B og det tid­lig­ere kon­tor­bygget for Freia som hadde hov­ed­inn­gangen for funk­sjonær­ene her. I dag er det Anker Student­bolig, avd. Gøte­borg­gata som holder til her.

Jeg har brukt et filter datapro­gramm­et Ashampoo Photo Commander til å legge på et slags  «Vinter­effekt» på bild­ene, og jeg synes selv det blir brukbart...

Verksgata borettslag og nedover Gøteborggata på Rodeløkka i Oslo.

Verksgata og Freias tid­ligere hoved­bygning i Gøteborggata 8B i Oslo.

...................................................

Kommentarer