Vinter i Torshovdalen i Oslo

Marianne Heskes skulptur «Hodet N.N.» står midt i vakre Torshovdalen i Oslo.

Fredag 6. januar 2023 var jeg hos fast­legen min hos Rosen­hoff lege­gruppe i Trond­heims­veien 184 på Sinsen og hadde en så­kalt hel­sjekk. Legen var for­nøyd med alt unn­tatt lang­tids­blod­suk­keret som var for høyt. Men jeg lovte å røre meg mer og leve litt sunn­ere fram­over. For nå er julas ut­skei­elser med god­saker over... Så fore­løp­ig slapp jeg unna  større doser med Dia­betes­medi­sin.

Tok disse bildene i Torshovdalen omtrent klokka 10.00 like etter jeg hadde vært hos legen. Tynt snø­vær i Oslo, trist og grått, men rela­tiv bruk­bar ut­sikt ned­over dalen og til Torshov-siden av Tors­hov­dalen. Bild­ene ble tatt like ved gang­stien mel­lom Mai­lund­veien i By­del Grüner­løkka og Jolly Kramer-Johan­sens gate i Bydel Sagene. 

På 80- og 90-tallet bodde jeg i to peri­oder i nær­heten av Tor­shov­dalen og kjen­ner der­for park­om­rådet godt, fra jogging, spaser­turer og syk­ling til og fra jobb... 

Skulpt­uren Hodet N.N.
Den store skulpt­uren på flere av bild­ene er laget av kunst­neren Marianne Heske og heter «Hodet N.N.». Skulpt­uren ble satt opp midt i parken i juni 2014. Ellers var Tors­hovd­alen kjent for Ola Enstads pris­be­lønte leke­skulpt­ur «Stego­saurus», men den ble etter gjen­tag­ende hær­verk de­mon­tert i 1986. 

Treskulpturen Stegosaurus
Der­etter ble «Stego» forvist til Geit­myra skole­hager — for å bli rampo­nert der også. Der­etter ble den pakka ned og flytta til en av Park­vesen­ets låver i Oslo. Og i 1991 ble den sendt til «Av­delingen for ut­støtt kunst» ved Fylkes­galleriet i Sogn og Fjord­ane, der den endte sitt liv som kunst­verk... Mer om skulpturen... 

Gråvær nedover Torshovdalen i Oslo.

Gråvær nedover Torshovdalen i Oslo.

Torshov skole og utsikt til Jolly Kramer-Johan­sens gate på Torshov.

Bodde like bak blokka her i Jolly Kramer-Johan­sens gate på 90-tallet.

Marianne Heskes skulptur «Hodet N.N.»

Marianne Heskes skulptur «Hodet N.N.»

Gråvær nedover Torshovdalen i Oslo.

Torshov skole på Torshov-siden av dalen.

Flere bilder på min konto
på Google Foto

Tidligere bilder fra Torshovdalen
på min konto på Google Foto:





Høst i Torshovdalen 2015
.........................................

Kommentarer