Nytt bygg på Rodes plass

Nytt bygg mellom Karlstadgata 2B og 2A på Rodes plass på Rodeløkka i Oslo.

Rodes plass på Rodeløkka

Nytt bygg på Rodes plass! Tok disse bild­ene om­trent klokka 13. 50 onsdag 8. feb­ruar da jeg gikk over Rodes plass ned til Sofien­berg­hjem­met i Helges­ens gate på Rode­løkka. Det nye bygget mel­lom Karl­stad­gata 2A og 2B ser nå fer­dig ut ut­vend­ig og er vel  straks inn­flyt­tings­klart. 

Jeg har fått opp­lyst at det nye byg­get er tegn­et av Sivil­arki­tekt Harald B. Lode og at det er de tid­ligere ei­erne av det rosa huset i Karl­stad­gata 2A  som har bygget og nå flyt­ter inn i huset. Synes huset passer vel­dig fint inn og gir et fint tids­preg mellom nytt og gammelt i strøket!

.................................................

Jeg går ofte over Rodes plass når jeg skal til og fra Sofien­berg trikke­holde­plass i Trond­heims­veien. Ellers er Rodes plass en liten, kanskje litt be­tyd­nings­løs plass i Grüner­løkka­sam­men­heng. Men Karls­tad­gata 2A er «kjent» for at Mekki Snack­bar holdt til i bygget til mulig­ens tid­lig på 70-tallet en gang og at det skjedde et mord her på nytt­års­aften 1928. Nylig av­døde Alf Folmers hist­orie om dette kan leses på Rode­løkka Vels hjemme­side:
Mordet på Rodes plass.

Jeg har brukt et eget filter i data­pro­gramm­et Asham­poo Photo Comman­der til å legge på et slags «vinter­filter» på bild­ene, og jeg synes selv det ble bruk­bart...

SISTE:
Har nå fått beskjed av arkitekten om at de som bodde i Karlstadgata 2A nå har flyt­tet inn det nye bygget.
«Før Mekki var det bakeri der! Jeg gikk ut av Sofie­nberg i 1967 og skole­brød­ene var fast store­fri­mat!» E. Lie.


Nytt bygg på Rodes plass.

T.v. har vi Karlstadgata og på andre siden av Rodes plass har vi Verksgata 20.

Karlstadgata i retning Københavngata. 

Nytt bygg på Rodes plass.

Nytt bygg på Rodes plass.


Tidligere oppslag her på bloggen
der Rodes plass er nevnt

........................................

Lørdag 11. februar 2023:

Rodes plass på Rodeløkka.

Rodes plass på Rodeløkka.
........................................

Rodes plass står litt feilplassert på kartet, men dette er helt i nærheten:

Kommentarer