Jesu inntog i Jerusalem - generert med KI i stilen til Pieter Brueghel

 Jesu inntog i Jerusalem - «malt» med KI.

I dag er det Palmesøndag som i «kristen tradisjon [er] feiringen av Jesu inn­tog i Jer­usa­lem søn­dagen før kors­festelsen. Den feires siste søn­dag før påske. Navnet kommer av evan­gel­ienes beretning om at folk strødde palme­grener foran Jesus da han red inn i byen [på et esel].» Les mer på Wikipedia

Jeg har tatt meg fri­heten til å gene­rere noen  «påske­bilder» ved hjelp av kunst­ig intel­li­gens der jeg har bedt KI lage noen bilder som er «malt som Pieter Brueghel», en av de store neder­land­ske land­skaps­mal­erne på 1500-tallet. 

Ord og søkefraser jeg har brukt til å genere disse bild­ene er «Jesus­figur, hel­figur, rid­ende på esel, påske­feiring, palme­blad, palmer, vår­blomster, påske­harer, påskeegg, påskekyl­linger, malt som Pieter Bruegh­el.».

De hadde nok ikke påske­-egg på Bruegh­els tid, men jeg synes dette ble litt humor­istisk og rela­tivt bra - selv om den kunst­ige intelli­gensen har gitt oss hester i stedet for esler. Men pytt sann, det må vel kalles kunst­ner­isk frihet!  Har ellers for­størra bild­ene litt ved hjelp av kunst­ig intel­li­gens i data­pro­gram­met ZOOM#2 og til slutt lagt på ei ramme og pusset litt på bild­ene ved hjelp av PhotoShop.

Hadde fortidens kunstmalere og Pieter Brueghel hatt en slik mulig­het til å lage male­rier ved hjelp av AI/KI, hadde nok kunst­hist­orien sett ganske anner­ledes ut!

Men nå kan vi i alle fall leke oss på PC-en. Og blir det brukbart vær ut­over dagen, får jeg vel heller gå ut og ta noen ekte bilder her i nabo­laget her på Rodeløkka! 

Ha en fin Palmesøndag!

Mer om Brueghel den eldre kan leses på f. eks. på Wikipedia og på Snl.no.

Jesusbilde generert med med AI/KI.

Jesusbilde generert med med AI/KI.

Jesusbilde generert med med AI/KI.

Jesusbilde generert med med AI/KI.

Jesusbilde generert med med AI/KI.

Jesusbilde generert med med AI/KI.

Jesusbilde generert med med AI/KI.

Jesusbilde generert med med AI/KI.

Jesusbilde generert med med AI/KI.

Jesusbilde generert med med AI/KI.

Jesusbilde generert med med AI/KI.

Jesusbilde generert med med AI/KI.

Jesusbilde generert med med AI/KI.




Samme Jesusbilder på min
konto på Google Foto


God påske!


Kommentarer