Fotomontasjer fra Gaustad sykehus

Fotomontasje utenfor Gaustad sykehus.

Palmesøndag 10. april 2022 var vi en tur på hytta vår på Solvang koloni­hager, avd­eling 1. Tok i samme an­led­ning en del bild­er fra om­rådet rundt Gaustad sykehus. Har i etter­tid laget en del foto­mont­asjer av de samme bild­ene — og her følg­er disse. 

Jeg har jeg har tatt meg fri­heten til å ta med meg skulpt­ur­grup­pen «Tre gratier» på en tur rundt om­kring inne på syke­hus­om­rådet. Skulp­tur­gruppen står eg. pla­ssert like ved trikke­holde­plas­sen uten­for Rik­shospitalet.  

På Wikipedia kan en lese at:
«Tre gratier (1994 – 1998) er laget av István Lisztes og står ved inngangen til Riks-hospitalet. De tre fig­urene er laget av bronse og er alle 180 cm høye. De er figurative og viser en gruppe av tre kvinner og sammen danner de en trekantkomposisjon.» [...]

«Kvinnene er tilsynelatende identiske med mange fellestrekk: de ser framover i samme retning, noe som gir en frontal virkning, de har androgyne ansiktstrekk, har nakne over-kropper med tydelig byste og er påkledd med skjørt i kjegleform. Denne kjegleformen gir verket en vertikal linjedominans. Det eneste som skiller kvinnene fra hverandre er deres ulike håndbevegelser.» Les mer på WikipediaAv tekniske årsaker ligger bildene litt hulter til bulter.

Ved avdeling for psykosebehandling.

Ved avdeling for psykosebehandling.

Ved Tårnhuset og kirkerommet.

Ved avdeling for psykosebehandling.

Alderspsykiatrisk avdeling.

Fyrhuset og teknisk avdeling.

Ved avdeling for psykosebehandling.

Fotomontasjer på Google Foto

Vanlige bilder på Google Foto


Kommentarer