Oslo botsfengsel i Egon Olsens allé

Nedenfor Oslo botsfengsel: Arve Opsahl som Olsenbandens Egon Olsen fargelagt med kunstig intelligens.
Oslo botsfengsel med Arve Opsahl fargelagt med kunstig intelligens.

I forrige uke fikk jeg nytt bank­kort uten bilde og tirs­dag 19. sept. 2023 var jeg på Grøn­land politi­stasjon (Oslo politi­kam­mer) i Grøn­lands­leiret 44 for å få nytt ID-bevis. Rett ved siden av politi­kammeret ligger Oslo bots­fengsel. I 1977 og 1978 hadde jeg sommer­jobb på det nye Felles­meieriet på Ny­land i Oslo og bodde da i Holl­ender­gata 3 på Grøn­land og hadde om­trent samme ut­sikt fra Hollender­gata opp til Bots­fengselet.

Ovenfor har jeg laga en foto­mont­asje med ut­gangs­punkt i det nederste bil­det, men med en inn­montert dyp­ets­ning av skue­spil­leren Arve Opsahl, her som Olsen­bandens ube­stridte leder, Egon Olsen. Dypets­ningen er farge­lagt med kunst­ig intel­ligens. Origi­nal­bildet av Arve Opsahl er tatt av Mentz Schulerud jr. — og den saken kan leses bak en be­talings­mur på Aftenposten.no.

Ja, det så ganske så likt ut her også i 1977 og 1978 da jeg bodde i Hol­lender­gata, og nå synes jeg det er vel­dig mor­somt å se hvor­dan det ser ut her nå. Oslo bots­fengsel er fredet, men er under oppus­sing og det er visst­nok ikke av­klart hva byg­ning­ene skal fylles med når oppuss­ingen er ferdig. Så må jeg i feng­sel på grunn av jeg har «stjålet» dette bildet av Arve Opsahl og farge­lagt det, så blir det nok ikke her i Egon Olsens allé!

Bennys utrangerte bil er på hjørnet av Hollendergata og Grønlandsleiret.
Slik kunne det sett ut ved Hollendergata!

I den røde blokka nesten helt til høyre bodde jeg sommeren 1977 og 1978.

Utsikt opp til Oslo botsfengsel i Egon Olsens allé på Grønland i Oslo

De fleste bilder fra Grønlandsleiret
tatt på samme dag

.........................................

Kommentarer