Lage «Oljemalerier», «Akvareller» eller «Strektegninger»...?

«Oljemaleri« og litt tull og tøys fra Rodes plass på Rodeløkka i Bydel Grünerløkka i Oslo.
«Oljemaleri» og litt tull og tøys fra Rodes plass på Rodeløkka i Bydel Grünerløkka.

På samme dato, 10. november 2018 la jeg ut to bil­der på min Face­book-konto om «Oslo-genseren» som kona strikka til meg. Ble litt inspi­rert til å lage bildet ovenfor, der bak­grun­nen er laget ved hjelp av data­pro­gram­met Foto­Sketcher, et fotoprogram som jeg bruker en del.

DATAPROGRAMMET FOTOSKETCHER

Jeg er glad i å leke meg på data­en og er en ivrig bruker av Photo­Shop og flere andre foto­pro­gram­mer. Og jeg har i flere år har brukt data­pro­gram­met Foto­Sketcher til å lage «olje­male­rier», «akva­reller» og det jeg vil kalle «strek­tegn­inger» — og det med rela­tivt liten inn­sats. Men de hef­tig­ste filt­rene («Oil painting») krever mye av data­maskinen og tar der­for en del tid å lage... 

Jeg synes i alle fall det er mor­somt og bruke programmet og som oft­est gjør jeg helt andre ting på data­en mens Foto­Sketcher jobber i bak­grunnen og bruker tid på å gene­rere bild­ene ut i fra de inn­stil­ling­ene jeg har valgt. Dess kraf­tigere PC du har, jo rask­ere går pro­ses­sen med å gene­rere et nytt bilde. 

Ovenfor ser vi et bilde tatt i går fra Rodes plass på Rode­løkka som jeg har brukt Foto­Sketcher til å gjøre om til et slags «olje­maleri», og der­etter brukt Photo­Shop til å mon­tere inn litt «tull og tøys» med inspir­asjon fra bild­ene fra fem år siden. Nedenfor ser du noen eksem­pler på bil­der fra Rodes plass som jeg også har brukt filt­eret «Oil painting» på.

PRØVE SELV?

Dersom du har lyst til å prøve å lage «olje­male­rier», «akva­reller», «strek­tegn­inger» eller ut­forske de for­skjel­lige mulig­het­ene pro­gram­met til­byr, kan du laste ned FotoSketcher GRATIS fra

fotosketcher.com (Windows) og for MAC

Nedenfor ser du noen «oljemalerier» fra Rodes plass. Det første bildet er tatt i går og er det samme som ovenfor — og de tre siste bildene ble tatt i forgårs — da været var mye bedre enn i går...

«Oljemaleri» fra Rodes plass på Rodeløkka i Bydel Grünerløkka i Oslo.
«Oljemaleri» fra Rodes plass.

«Oljemaleri» fra Rodes plass på Rodeløkka i Bydel Grünerløkka i Oslo.
«Oljemaleri» fra Rodes plass.
«Oljemaleri» fra Rodes plass på Rodeløkka i Bydel Grünerløkka i Oslo.
«Oljemaleri» fra Rodes plass.

«Oljemaleri» fra Rodes plass på Rode­løkka i Bydel Grünerløkka i Oslo.

Diverse Fotosketch-bilder fra
Grünerløkka og Olaf Ryes plass

Diverse  Fotosketch-bilder
fra Bydel Grünerløkka

Kommentarer