MINNE: Babelsk forvirring når julepynten skal pakkes ned!

«Turmbau zu Babel» eller «Babels tårn» i Kunsthistoriches Museum i Wien.

Kona og jeg er glad i å pynte til jul — og vi har masse jule­pynt, jule­dek­or­a­sjoner og mange, mange nis­ser plas­sert rundt om­kring i lei­lig­heten. Synes at det er vel­dig trive­lig å pynte til jul og alle lys­ene lyser opp den verste mørke­tida. Nå om noen få dager skal jule­pynten og nis­sene pak­kes ned for i år. Og kona har en plan som hun skal styre selv. 

Og for å sikre at de for­skjel­lige jule­ting­ene plas­seres rik­tig — etter konas plan! — betyr det at jeg må holde meg unna selve ned­pak­kinga , mens kona holder over­sikten over hva som skal plas­seres i hvilke plast­kasser, slik at jule­tre­lys og jule­tre­pynt hav­ner i samme plast­kas­ser, ad­vents­staker havn­er i egne kas­ser, nis­ser og dverg­er i andre kas­ser, dekora­sjoner i tredje kas­ser igjen etc. 

Men i en liten pro­test mot at jeg kun er redu­sert til rydde- og bære­gutt, har jeg nå brukt male­riet «Babels tårn» og laget meg en litt tull­ete ut­gave av male­riet der jeg har mont­ert inn mange bitte­små og større fig­urer og laget enda mer bab­elsk for­virr­ing om hva som er hva og hvem som er hvor! For når hun leker med med jule­pynten sin, kan vel jeg leke meg med Photo­shop! Og jeg synes nå det er mor­somt, jeg!

For å være mer seriøs: Ellers har jeg sett og beun­dret ori­ginal­male­riet flere ganger mens jeg har vært på mine mange turer til Wien og noen ganger innom Kunst­histor­isches Museum på Maria-Theresien-Platz i byen. Det er malt av Pieter Brueghel den eldre fra 1563 — og kalles på tysk «Turm­bau zu Babel», eller «The Tower of Babel» på engelsk og «Babels tårn» på norsk. Les mer om originalbildet på Wikipedia

Pieter Brueghel den eldre — jegere i snøen (Hunters in the Snow)

Pieter Brueghels den eldres storslåtte vintermaleri «Jegere i snøen».

Når man først er «inne» på Kunst­histor­isches Museum i Wien, bør man selv­sagt også ta en titt på Pieter Brueghels stor­slåtte vinter­maleri «Jegere i snøen» fra 1565. Ettersom det opp­rinne­lige male­riet nå er så gam­melt og uten opp­havs­rettig­heter, har jeg tatt sjansen på å leke litt med det også. Foto av originalmaleriet ligger på Wikipedia.

Kommentarer