Prydhagen ved Stiftsgården i Trondheim

Ganske fint i Prydhagen ved Stiftsgården i Munkegata 33 i Midt-byen i Trondheim.

Klokka 13.00 torsdag 5. oktober 2023 var kona og jeg i en flott og verdig human-etisk be­grav­else for broren min i Verdals­øra kapell. Han døde etter om­trent to år med kreft­syk­dom — og etter mange opp- og ned­turer for ham selv og for hele fam­ilien, gikk han ut av tiden 24. sept. 2023, snart 71 år gammel. Nå er du gått ut av tiden, men nå kan du hvile, kjære Jan Ivar!

Dagen etter, fredag 6. oktober var det ikke et eneste led­ig fly­sete fra Trond­heim luft­havn til Garder­moen. Så klokka 11.03 samme dag tok vi lokal­toget til Trond­heim. Selv om det stod på Inter­nett at det ikke var noen til­gjenge­lig seter på tog samme dag, satsa vi på at vi kunne få tog fra Trond­heim til Oslo i løpet av dagen eller etter­mid­dagen. Men det var heller ikke noen led­ige plas­ser på tog­ene som gikk til Oslo.

I tillegg var det også noen tog som var inn­stilt! Samme helg starta høst­ferien i Trønde­lag, så det er ube­gripe­lig at fly­sel­skap­ene og VY eller hva det nå heter, ikke hadde tatt høyde for høstferie med økt trafikk med fly og tog! 

Hotellnatt i Trondheim
Etter at vi an­kom Trond­heim sta­sjon gikk vi straks til 
City Living Chøller Hotel i Nordre gate 24, men der var det stengt. Vi har tid­lig­ere bodd noen ganger på City Living Chøller Hotel i Dron­nin­gens gate 26, noen få hundre meter unna. Men der var det ingen be­tjen­ing før klokka 15.00. 

Mens vi satt på en Café i nær­heten, søkte jeg etter led­ige hotell­rom ved hjelp av hotell­tjen­esten booking.com, og heldig­vis fikk vi det siste led­ige hotell­rommet de hadde på City Living i Dron­ning­ens gate 26. Og mens vi satt på Caféen fikk jeg SMS fra hotel­let om at hotell­rommet alle­rede var ledig og fikk sam­tid­ig alle nød­vend­ige opp­lys­ninger om til­gangs­kode til Inter­nett, rom­nummer og kode for å komme inn i bygget og inn til rommet. Greit nok for hotell­gjester som ikke har noen spesi­elle be­hov, men altfor lite humant for oss som liker å snakke med folk og for alle som har spesi­elle behov! 

Da vi like før var uten­for City Living i Dron­ning­ens gate så jeg at det var fin blom­ster­prakt inne i Pryd­hagen til­hør­ende Stifts­gården i Munke­gata 23. Så som ved noen tid­lig­ere be­søk i Trond­heim, tok jeg også i år en liten tur innom Pryd­hagen til Stifts­gården, det store, flotte tre­huset hvor Konge­paret bor når de er i byen. 

Det var dess­verre dår­lig vær, sterk vind og regn­vær da jeg var innom pryd­hagen, og det bærer nok bild­ene litt preg av. Ellers har jeg som vanlig lekt meg litt i PhotoShop, og det synes jeg fort­satt er det mor­somste med å fotografere!

På Wikipedia kan vi lese at
«Stiftsgården er Nordens største trepalé med tilhørende prydhave i Midt-byen i Trondheim, på hjørnet av Munkegata og Dronningens gate. Det var det største av de store trepaléene i byen fra siste del av 1700-årene og er også blant de største trebygningene i Norden. 

Paléet ble oppført i som privatbolig i 1774-78 av geheimerådinne Cecilie Christine von Schøller i en stilart i overgangen mellom rokokko og klassisisme.» Les mer på Wikipedia.

Ellers kan en lese mye om Stiftsgården på  Nordenfjelske kunst­indu­stri­museum.

Uansett dårlig vær eller ei, synes jeg det er fint her i Pryd­hagen uten­for Stifts­gården, jeg! Og selv om det var dritt­vær i Trond­heim, var rom­met på City Living Hotel i Nordre gate greit nok. Og har jeg ikke spesi­elle be­hov neste gang jeg over­natter i Trond­heim, er nok City Living et sentralt og helt greit sted å over­natte på.

Fint i Prydhagen ved Stiftsgården.

Fint i Prydhagen ved Stiftsgården.
Harald Vårvik: «Kong Olav.

Fint i Prydhagen ved Stiftsgården.

Fint i Prydhagen ved Stiftsgården.

Fotomontasje fra Prydhagen.

Fint i Prydhagen ved Stiftsgården.

Fotomontasje fra Prydhagen.

Fotomontasje fra Prydhagen.
Fotomontasje fra Prydhagen.

Fotomontasje fra Prydhagen.

Flere bilder på min konto
på Google Foto

Prydhagen i Stiftsgården
 i august 2022

Stiftsgården i 2019 på
min konto på Google foto

Småhistorier fra Trondheim
her på kurtevert.blogspot.com

.........................................



Kommentarer